Pytania na egzamin magisterski - wszystkie specjalności - pytanie 35

Etyka chrześcijańska a biznes

Biznes jest biznes – zdaje się mówić hasło przedsiębiorców. To jednak, co dzieje się ostatnimi czasy np. w tzw. „biznesie usług pogrzebowych” łamie wszelkie normy etyczne. Usługi pogrzebowe to biznes, określany współcześnie, jako pewny, bowiem w Polsce w ciągu ostatnich kilku lat skrócił się przeciętny czas życia. Każdy zgon oznacza wypłatę znacznego odszkodowania w postaci zasiłku pogrzebowego dla rodziny zmarłego. Pokusa zarabiania na usługach pogrzebowych była tak silna, że powstało bardzo dużo takich firm, które konkurują ze sobą w brutalny i mało etyczny sposób, czasem wręcz zatracony jest szacunek samego człowieka do osób zmarłych. Chęć zysku, przy jednocześnie dużej konkurencji , sprawia że wszystkie chwyty stały się dozwolone. Czy w związku z tym w biznesie można w ogóle mówić o zasadach etycznych, czy właśnie rzecz polega na tym, że ich nie ma, a wszystkie chwyty są dozwolone?

Obserwując dzisiejszy świat, nikogo nie dziwi fakt, iż firmy znajdują się pod narastającą presją bycia wrażliwymi na wartości społeczne. Wzrasta uwaga, jaką przywiązuje się do wpływu biznesu na prawa człowieka. Ludzie żądają, by kultura firm i ich działania spowodowały, iż niezbędnym warunkiem utrzymania się na rynku jest opracowanie i wdrożenie programów etycznych. Postępowanie według ich nakazów pozwala dokonywać trudnych wyborów, to znaczy unikać krzywdzenia innych ludzi i czynić jak najwięcej dobra w danej sytuacji. Co zyskują wszyscy od dyrektorów począwszy, a na personelu niższego szczebla kończąc, gdy w firmie funkcjonują  programy etyczne? Są oni w stanie nie brany pod uwagę wymiar etyczny i dzięki wskazówkom zawartych w tych programach unikać łamania zasad moralnych. Wtedy chronimy siebie przed destrukcyjnymi skutkami wyrzutów sumienia i możemy ocalić to najważniejsze, a mianowicie szacunek do samego siebie. Wtedy się spełnia cel ludzkiego działania, które to oprócz skuteczności, efektywności, godziwości prowadzi do odczucia satysfakcji z dobrze przeżytego życia.

1 [2]

Tagi   etyka   nauki humanistyczne